PDF Nyomtatás E-mail

BALLA IVÁN: MOST A VÍZELVEZETÉSSEL KELLENE KEZDENI AZ ÉPÍTÉST

Csatornákat vág ketté az új M43-as

Makó - Fontos belvízelvezető és öntözőrendszereket fog kettévágni az M43-as újabb szakasza. Az átvezetéseket megtervezték, de korábban nem minden valósult meg papír szerint, amiből botrány lett. A vízgazdálkodási társulat azt javasolja, a tavasszal induló nagyberuházás az átereszek megépítésével kezdődjön.

Bakos András - Délvilág napilap - 2013.02.20. 06:31

Idén tavasszal kezdik építeni az M43-as autópálya új szakaszát Makótól az országhatárig. Készül a nagyberuházás vízjogi engedélye is, ez tartalmazza, hol milyen átereszekkel, műtárgyakkal kell átvezetni azokat az árkokat, csatornákat, amelyeket keresztez az új út. Ezekre azért van szükség, mert az Alföldön minden nagyobb új út vízválasztó hegységként viselkedik. Eltorlaszolja a víz útját, lefolyástalan területeket alakít ki, kárt okozva a földek tulajdonosainak.
Az új M43-as vízjogi engedélyéhez szükség volt például arra, hogy a makói önkormányzat, mint tulajdonos, hozzájáruljon a Járandói-csatorna és az autópálya kereszteződésének megtervezéséhez. A képviselő-testület múlt szerdai ülésén Buzás Péter polgármester azzal vezette elő ezt a témát, hogy természetesen támogatja a kérést, de nincsenek illúziói: egy dolog a terv, és majd meglátják, mi valósul meg belőle.
A borúlátást egy korábbi eset indokolta. Az M43-ast a régi 43-assal összekötő útnál – bár a vízjogi létesítési engedély előírta – a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. nem építtetett meg egy lefolyásgyorsító szivattyútelepet. Az indok az volt, hogy a makói ipari park vízelvezetését oldja meg a város, ne az állam pénzét költsék erre.

Az M43-as korábbi szakaszának építésekor is lefolyástalan területek keletkeztek a sztráda mellett egyes vízművek hiánya miatt.

 Archív fotó: Karnok Csaba

– Bízunk abban, hogy az építkezés az engedélynek megfelelően zajlik le – mondta érdeklődésünkre Balla Iván, a Tisza–Marosszögi Vízgazdálkodási Társulat igazgatója. – Ez az autópálya-szakasz is fontos csatornákat keresztez, valamint drénmezőt. Ezeket az átvezetéseket még időben, megnyugtató módon rendezni kell. Ezért mi arra biztatjuk a kivitelezőt, hogy a saját érdekében is először ezeket a vízműveket készítse el, mert nemcsak a földtulajdonosok járhatnak rosszul egy-egy nagyobb eső után, hanem a kivitelezés is megrekedhet. Erre az eddigi információk szerint jóval nagyobb az esély, mint a korábbi szakasznál, és ezzel a beruházó is tisztában van. A NIF e hónap elején a Figyelő kérdésére azt válaszolta, azért kerül 23,1 kilométeres sztrádaszakasz 40 milliárd forintba – a korábbi részre kilométerenként 1,1 milliárd jutott –, mert itt az altalaj építésre alkalmatlan. Annak érdekében, hogy az utat ne veszélyeztesse a belvíz, és minél tartósabb legyen, töltésalapozást kell végezni, és a „talajstabilizáló anyag" több milliárd forintba kerül. A beruházás márciusban kezdődik.