M43: első az út, aztán az árok

Maroslele - Tanuljon a hibából az autópálya-építtető: legközelebb először a vízelvezető rendszert készíttesse el – tanácsolják a Makó térségiek. Maroslele a minap majdnem megint úszott, amikor az M43-asnál az építők elzárták a csatornát. Épp a vizet az út alatt átvezető buktatóaknán dolgoztak.


Múlt pénteken ismét nagy eső volt Makó környékén, Maroslelén is, de azért nem volt akkora, hogy befolyjon az udvarokba a víz. Mégis ettől kellett tartani, mert úgy látszott, az árkokban csak nem akar apadni. Az önkormányzat intézkedett, és mint kiderült, azért gyűlt a víz, mert az M43-as építésén dolgozók eltorlaszolták a csatornát, amely arra szolgál, hogy a településen fölgyűlő esővizet összegyűjtve elvezesse. Nem gondatlanságból tették: ki akarták szárítani azt a szakaszt, amely az autópálya töltése közelében áll, hogy meg tudják építeni azt az U alakú buktatóaknát, amelynek épp az a feladata, hogy a csatornában érkező vizet átvezesse az út alatt.

A vízügyi szakemberek szerint ez az eset nagyon is jellemző az autópálya-építésre.


A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt.-nél arra hivatkoznak, hogy az M43-as építésének előkészítése mindenben a hatályos műszaki és jogi szabályozásoknak megfelelően történt, most is folyik az elvezető árkok építése, és ha közben vízteleníteni kell, az a kivitelező cég feladata. A NIF-nél azt is mondták, hogy a nehézségek megoldása érdekében egyeztetnek a társulattal, és az építkezéssel egy időben több vízátemelő szivattyútelepet is korszerűsítenek, több kilométeren kitisztítják a belvízelvezető árkokat.

– Úgy lenne célszerű, ha az építtető, mielőtt bármihez hozzáfog, a vízjárta területeken először az elvezető rendszert készítteti el, mert az M43-as töltése már a földmunkák alatt is vízválasztó gátként viselkedett, egy-egy nagyobb eső után a földekről nem tudott elfolyni a csapadék, ez pedig, amellett, hogy a tulajdonosoknak kárt okozott, magát az építést is hátráltatta – emlékeztet Balla Iván, a Tisza–Marosszögi Vízgazdálkodási Társulat ügyvezető igazgatója.

Az egyelőre nem dőlt el, hogy az autópályához tartozó vízelvezető rendszereket ki fogja működtetni. Üzemeltető márpedig kell: a buktatóaknákban előbb lefelé, aztán a nyomás által felfelé kell átfolynia a víznek, ezeket folyamatosan ellenőrizni és tisztítani kell, hogy a hordalék ne tömje el. A társulat szerint célszerű lenne, ha ezek is hozzájuk tartoznának.